Fra ler til keramik

Om arbejdsprocessen

Form og dekoration

Hvert stykke keramik starter med en klump ler.

Jeg arbejder i forskellige typer af stentøjsler og former stort set alle mine arbejder på drejeskiven.

 

Pernille Buch drejer ved drejeskiven

Pernille Buch vrider svamp med slikker ved drejeskiven

Keramiker Pernille Buch drejer en krukke på drejeskiven


Når de drejede emner er læderhårde, dekorerer og præger jeg leret med stempler og redskaber, eller udskærer et mønster i leret med en slynge eller en kniv.

Dekorationen af emnerne er én af mine yndlingsprocesser med leret, fordi det er med til at give liv til den enkelte teskål eller vase og har betydning for mit senere valg af glasur.

 

Pernille Buch dekorerer lågkrukke med stempel i keramikværksted

Keramiker Pernille Buch laver struktur på lågkrukke i sit keramikværksted

værktøj i keramikværksted

Glasur

Jeg udvikler og blander alle mine glasurer selv, hvilket resulterer i et utal af glasurprøver. Jeg arbejder særligt på at udvikle matte og satin-matte glasurer, der har et blødt udtryk. 

 

Glasurprøver i keramikværksted

glasurprøver, pernille buch keramik

Glasurspande i keramikværksted

 

På brugsting som kopper, teskåle og skåle tænker jeg på deres funktion, når jeg vælger glasur. Det skal være rart at have kontakt med den enkelte kop eller skål.

I glaseringen af vaser finder jeg en større frihed ift. at arbejde med glasurer, der kan give et mere rustikt udtryk, hvor eksempelvis leret i højere grad træder igennem eller tykke lag af glasur giver krakeleringer og en tør overflade.

Brænding

Når de formede og færdigdekorerede emner er helt tørre, bliver de "forglødt" i den første brænding til 950 grader. Herefter påfører jeg glasuren, og de forglødte emner bliver brændt igen i en "glasurbrænding" til 1240 grader.